Erasmus+ a Finlandia de l’Eduard Barrull

L’Eduard Barrull, coordinador d’innovació InnovaFP ha anat a conèixer el sistema educatiu Finlandès i les innovacions que s’hi estan realitzant en el marc del projecte Erasmus+ de la Unió Europea per a Professionals de la Formació Professional. L'estada ha estat possible i organitzada per la Fundació BCN FP. En aquesta estada hi hem anat 6 professors de Formació professional de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona: El Jofre Sendrós de l’Institut Bonanova, la Laura Dyson de l’Escola Pia Nostra Senyora, la Marina Graells de l’Institut Escola del Treball de Barcelona i la Sonia Duarte de l'Institut Escola d’Hosteleria i Turisme de Barcelona.
En concret, vam conèixer el proveïdor educatiu Omnia, situat a Espoo una ciutat contigua de Helsinki, la capital. A Omnia hi fan classe actualment 13.000 estudiants de Formocació Professional o, com es diu en anglès, “Vocational Educationa and Training” (VET). Omnia té un catàleg extens i també dona classe d’educació secundària superior (el nostre batxillerat), a adults, immigrants o refugiats, a empreses i ajuda altres països a implementar un sistema educatiu.
A Finlandia els ensenyaments VET es basa en diferents principis com per exemple, l’ensenyament continu, les competències, la flexibilitat, l’aprenentatge basat en la feina o la formació per objectius personals.
D’aquesta manera, Omnia pretén fer un ensenyament sostenible (cultural, social, econòmic i ecològic) per tal de promoure la inclusió, la competència, el benestar i la vitalitat de la regió. Omnia, a més, es posiciona com un motor per la transformació i com a conductors del canvi per un futur sostenible mitjançant l'excel·lència en la direcció, la cocreació i benestar en el professorat i promovent la competència dels estudiants per a adaptar-se en un món laboral i una societat canviant.
Per a aconseguir-ho, promouen un ensenyament flexible i centrat en l’estudiant. A la pràctica, cada estudiant té un pla d’estudis personalitzat basat en els seus interessos i té “bastanta” llibertat en quant a dedicar el temps com prefereix. Les classes s’organitzen una mica diferent a les d’aquí, ja que un mòdul dura varis mesos consecutius i es dedica tot el temps d’estudi en aquest mòdul. En els cicles pràctics, com per exemple el laboratori, els mòduls tenien diariament una part teòrica al principi i unes pràctiques que l’alumne ha de fer responsablement. Se li dóna molt protagonisme al món laboral i l’alumne fa una part considerable dels mòduls a l’empresa. Segons em va semblar, una altra diferència és que la profunditat dels cicles no és tan alta com la del sistema català.
Cada cicle és diferent i el professorat té llibertat d’organitzar-lo responsablement com prefereix.
Les innovacions que estan duent a terme actualment es basen en la sostenibilitat i la innovació (per exemple, en la química verda), la digitalització (tenen un tutor digital) i en la millora del sistema educatiu (fan competicions d’skills i de innovació).
Com a conclusió, diria que l’ensenyament a finlàndia té moltes similituds al nostre (les instal.lacions, l’ensenyament per competències, la implicació del professorat i alumnat o els seus principis i objectius), tot i així, hi ha algunes diferències que el fan marcadament diferent. Per mi el viatge ha estat enriquidor i espero que això li sigui útil a l’institut per seguir millorant.
Finalment m’agradaria recomanar-vos que visiteu Finlandia ja que és un país culturalment ric, amb molta naturalesa i amb una societat oberta i respectuosa.
Vull agrair a la Gemma Sepúlveda i a la Jèssica Canalda de la Fundació BCN FP per la gran organització i el seu acompanyament proper en aquest viatge. També vull donar les gràcies a l’institut i al departament d’educació per permetrem aquesta formació.

  • Detall d’una obra d’art. Autor Ida Ramtala, Jonne Karonen i Taija Nieminen.
  • Classe del cicle d’artesania del metall
  • Classe del cicle de tècnic de laboratori
  • Panoràmica de Helsinki
  • Fotografia de les participants Erasmus + amb el fons de l’edifici principal d’Omnia.

Visita i formació al centre per part d'Innova Didàctic

Formació al nostre centre per part d'@Innovadidactic amb l'alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior de Química Industrial. Aprenent a pujar dades al núvol amb @arduinoblocks. Després de la formació van tenir l'oportunitat de visitar el centre i els nostres laboratoris.

Formació Innova Formació Innova Formació Innova Formació Innova

Projecte Barceloneta: Potenciem la formació steam entre les noies!

Projecte Barceloneta: Potenciem la formació steam entre les noies!

Els centres públics del barri de la Barceloneta han creat el Projecte Barceloneta, promogut per la inspectora d’educació de la zona, la Sra. Àngels Rodríguez. Un dels objectius d’aquest projecte és promoure la formació STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) entre les noies.

Centres participants:

  • Escola bressol municipal La Mar
  • Escola Alexandre Galí
  • Escola Mediterrània
  • Institut Joan Salvat i Papasseit
  • Institut Narcís Monturiol
  • Institut de Nàutica de Barcelona
  • Centre de Formació d'Adults Barceloneta
  • Campus Mar – UPF
Projecte Barceloneta

MAKERFest!

El coordinador d'innovació InnovaFP de l'institut, Eduard Barull va participar en la jornada MAKERfest organitzada per impulsFP al DFactory Barcelona i el seu grup va guanyar en l’eix de Realitat Virtual i Augmentada!

El MAKERfest és una Fira amb tallers, xerrades, workshops i altres activitats adreçades al professorat de la Formació professional i té com a finalitat la difusió de les tecnologies provinents de la indústria 4.0. És la primera hackató de docents a Catalunya.

En aquesta jornada es va treballar durant un matímitjançant la metodologia Design Thinking per resoldre el repte proposat basat en tres eixos: Intel·ligència artificial, Indústria Additiva i Realitat Virtual (RV) i Realitat Augmentada (RA).

Es van fer petits grups de 4 / 5 persones amb participants d'altres instituts. El grup on participava el nostre coordinador va rebre l’encàrrec de fer un prototip d'un simulador en Realitat Virtual / Augmentada per a cicles o mòduls d'administració i gestió.

Mans a l'obra! Van proposar el joc-simulador anomenat Aventura al despatx que tenia per objectius la gestió de l'estrès en un entorn laboral i presa de decisions.

Si jugues a “Aventura al despatx” se t'adjudicarà una comanda del teu primer client: Es tracta d'una comanda molt gran que implicarà guanys econòmics per l'empresa, però també implicarà molts contratemps...

La resolució del joc et permetrà la valoració de diferents opcions amb pros i contres cadascuna d'una manera immersiva.

A tall de recapitulació, la jornada va ser enriquidora perquè es va poder aprendre sobre metodologies d'innovació aplicades a un cas pràctic amb una tecnologia que no ens és familiar, i a més, es van poder compartir experiències amb d’altres instituts.

Podeu mirar la solució a:https://youtu.be/2r9-Mjg70Eg?t=991…

Rebem la visita de l'empresa GRIFOLS

El passat 25 d'octubre vam rebre la visita d'una representació de l'empresa GRIFOLS per fer una xerrada als nostres estudiants: Isabel Soler, Corporate Director Recruiting and Staffing, Natàlia Quintero, Cap de Secció de Control Microbiològic i Marta Grané, Cap de torn de Producció, que precisament va començar a l'empresa fent unes pràctiques de cicles formatius.

Ens van fer una presentació de l'empresa, des dels seus orígens el 1909 fins a l'actualitat, pioners en la cura de la salut i el benestar de les persones arreu del món. També ens van informar del seu programa de formació DUAL. De fet, vuit alumnes del nostre institut han estat seleccionats per començar aquesta tardor en aquest programa; tres alumnes del CFGS Laboratori d'Anàlisi i Control de Qualitat i cinc alumnes del CFGS Fabricació de productes farmacèutics, biotecnològics i afins.

Les ponents van emfatitzar que aquest programa busca incorporar els joves estudiants a la plantilla un cop hagin acabat les pràctiques. Totes tres professionals van insistir en que una bona actitud és la qualitat més buscada en un treballador. Ho tindrem en compte!

L'institut Narcís Monturiol participa dins del Consell Sectorial Químic

L'institut Narcís Monturiol participa dins del Consell Sectorial Químic, en el Informe General de Prospectiva 2023-2026, generat per l' Agència #FPCAT.

En primer pla d'esquerra a dreta: Arantxa Martí, Directora associada a Barcelona de @Farmaindustria, Paz Gómez, Àrea d'Anàlisi i dinamització del sistema #FPCAT i Pilar Millàs, Coordinadora de la Xarxa de la família professional Química i el nostre Director Jose Reina.

Premi a la millor activitat didàctica de Formació Professional

El passat 5 d'octubre, les professores Montserrat Llamas i M. Àngels Queral del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Planta Química del nostre institut, van ser guardonades amb el premi a la Millor Activitat Didàctica de Formació Professional per l'Associació de docents Grup_Aprènoline.

Amb aquest premi es reconeix el treball i la dedicació de les nostres docents, visibilitzar el conjunt de materials i experiències didàctiques que es fan en el centre i potenciar el treball per competències tot emprant les eines digitals.

Aquí teniu el vídeo de l'activitat.

Enhorabona companyes!

Jennifer Pastor i Joan Torres 3er premi @ICEUAB

La Jennifer Pastor i el Joan Torres, del cicle de Fabricació de Productes Farmacèutics, biotecnològics i afins, van rebre el passat 13 de juliol el tercer premi Argó pel projecte final de cicle anomenat “Gel d’Àcid Hialurònic”. 

L’objectiu del projecte ha estat crear un producte cosmètic que fos viable comercialment i que procedís d’un procés d’innovació partint dels coneixements adquirits durant el curs i seguint la metodologia de treball d’un laboratori i de la indústria. Per tal d’aconseguir aquest producte van dur a terme un pla estratègic de recerca, desenvolupament i innovació (PIDI): Vigilant el sector i les seves tendències, fabricar i millorant la seva fabricació, fent anàlisis del producte acabat o determinant-ne la seva viabilitat comercial, entre d’altres.

Els premis Argó són entregats per la Universitat Autònoma de Barcelona a treballs de recerca de batxillerat i a projectes de cicles formatius de grau superior, amb la finalitat de reconèixer l’esforç dels estudiants i d’incrementar els vincles amb els centres d’ensenyament de Formació Professional..

Des de  l’institut els donem l’enhorabona i desitgem un futur ple d’èxits. Igualment desitgem que l’institut segueixi treballant en un camí de rigor i d’innovació.

Alumnes de QiSA guanyen el Metropolis FPLab

El curs 2021/22, l'Estíbaliz, el Roc, l'Arnau i la Paula  de la 1a promoció de Química i Salut Ambiental de l'institut Narcís Monturiol van rebre el premi com a GUANYADORS/ES el MetropolisFPLab amb el repte del Port de Barcelona i l’equip anomenat Waste Avengers.

MetròpolisFPLab és un projecte d’innovació oberta amb l’objectiu principal de potenciar les competències transversals en l’FP a través de projectes reals d’innovació. D’aquesta manera, es contribueix a augmentar la qualitat de l’ocupació dels estudiants d’FP i l’accés de les empreses al talent creatiu que existeix als centres.

El repte que calia resoldre era:

Quina eina o mètode podem dissenyar per a quantificar i relacionar els residus trobats a les voreres de la ciutat amb els que trobem al port i a les platges de Barcelona?

 https://youtu.be/uCdwuEFaMzg

A partir d’aquest repte tan engrescador de l’AGENDA2030 vam començar un cicle d'INNOVACIÓ on l'exploració del nostre voltant i la creativitat hi té molta importància. Ha estat un procés de molta feina i il·lusió. Aquesta experiència ens ha portat a:

- Conèixer de primera mà el repte al Port de Barcelona on el Javier Romo van explicar el problema de les escombraries marines i què es feia per solucionar-ho.

- Tenir un dia molt emocionant al @citilab que vam poder compartir amb la resta d'equips semifinalistes per poder accelerar definitivament el nostre projecte.

- Presentar el nostre projecte davant del Port de Barcelona i tots els organitzadors del MetropolisFPLab.

Volem agrair a tots aquells que ens han acompanyat en el camí:

 

 

Projecte: creació d’una cooperativa d’economia circular per a l’elaboració, desenvolupament i venda de productes de parafarmàcia i cosmètica

Fundacio bcn
 
L’objectiu principal del projecte és la creació d’una cooperativa de productes de cosmètica i de parafarmàcia que siguin innovadors, que compleixin els requisits més alts de qualitat actuals, però també i, a través de reciclar, reutilitzar i transformar olis, ser   respectuosos amb el medi ambient.
 
 
Es tracta d’oferir a l’alumnat una experiència col·laborativa tan completa com sigui possible sobre la fabricació de productes de parafarmàcia i cosmètica: des de la creació d’una cooperativa d’economia circular, passant per la investigació, col·laboració amb entitats socials del barri, elaboració i envasat de productes sostenibles que incorporin tecnologia de la indústria 4.0. Així mateix, l’alumnat durà a terme activitats de màrqueting i venda de productes en el mateix barri, tot ell sense ànim de lucre i amb una finalitat social.
 
 
Per a aconseguir-ho, hi participen els cicles formatius de Fabricació de productes farmacèutics, biotecnològics i afins, Educació i control ambiental, Operacions de Laboratori i Laboratori d’anàlisi i de control de qualitat.  
El projecte es desenvolupa conjuntament amb l’Institut Provençana amb qui compartim objectius i experiències.
 
 
Per a desenvolupar aquest projecte hem obtingut l’ajut econòmic de la Fundació BCN Formació Professional, en la 11a edició del Pla de Mesures Innovació a la FP, 2021-22, d’ajuts a projectes que promoguin la qualitat i la innovació en el sistema de la formació professional.
 
 
Us convidem a consultar l'evolució del nostre projecte a https://sites.google.com/narcismonturiol.cat/montisccl/