Erasmus+ a Finlandia de l’Eduard Barrull
L’Eduard Barrull, coordinador d’innovació InnovaFP ha anat a conèixer el sistema educatiu Finlandès i les innovacions que s’hi estan realitzant en el marc del projecte Erasmus+ de la Unió Europea per a Professionals de la Formació Professional. L'estada ha estat possible i organitzada per la Fundació BCN FP. En aquesta estada hi hem anat 6 professors de Formació professional de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona: El Jofre Sendrós de l’Institut Bonanova, la Laura Dyson de l’Escola Pia Nostra Senyora, la Marina Graells de l’Institut Escola del Treball de Barcelona i la Sonia Duarte de l'Institut Escola d’Hosteleria i Turisme de Barcelona.
En concret, vam conèixer el proveïdor educatiu Omnia, situat a Espoo una ciutat contigua de Helsinki, la capital. A Omnia hi fan classe actualment 13.000 estudiants de Formocació Professional o, com es diu en anglès, “Vocational Educationa and Training” (VET). Omnia té un catàleg extens i també dona classe d’educació secundària superior (el nostre batxillerat), a adults, immigrants o refugiats, a empreses i ajuda altres països a implementar un sistema educatiu.
A Finlandia els ensenyaments VET es basa en diferents principis com per exemple, l’ensenyament continu, les competències, la flexibilitat, l’aprenentatge basat en la feina o la formació per objectius personals.
D’aquesta manera, Omnia pretén fer un ensenyament sostenible (cultural, social, econòmic i ecològic) per tal de promoure la inclusió, la competència, el benestar i la vitalitat de la regió. Omnia, a més, es posiciona com un motor per la transformació i com a conductors del canvi per un futur sostenible mitjançant l'excel·lència en la direcció, la cocreació i benestar en el professorat i promovent la competència dels estudiants per a adaptar-se en un món laboral i una societat canviant.
Per a aconseguir-ho, promouen un ensenyament flexible i centrat en l’estudiant. A la pràctica, cada estudiant té un pla d’estudis personalitzat basat en els seus interessos i té “bastanta” llibertat en quant a dedicar el temps com prefereix. Les classes s’organitzen una mica diferent a les d’aquí, ja que un mòdul dura varis mesos consecutius i es dedica tot el temps d’estudi en aquest mòdul. En els cicles pràctics, com per exemple el laboratori, els mòduls tenien diariament una part teòrica al principi i unes pràctiques que l’alumne ha de fer responsablement. Se li dóna molt protagonisme al món laboral i l’alumne fa una part considerable dels mòduls a l’empresa. Segons em va semblar, una altra diferència és que la profunditat dels cicles no és tan alta com la del sistema català.
Cada cicle és diferent i el professorat té llibertat d’organitzar-lo responsablement com prefereix.
Les innovacions que estan duent a terme actualment es basen en la sostenibilitat i la innovació (per exemple, en la química verda), la digitalització (tenen un tutor digital) i en la millora del sistema educatiu (fan competicions d’skills i de innovació).
Com a conclusió, diria que l’ensenyament a finlàndia té moltes similituds al nostre (les instal.lacions, l’ensenyament per competències, la implicació del professorat i alumnat o els seus principis i objectius), tot i així, hi ha algunes diferències que el fan marcadament diferent. Per mi el viatge ha estat enriquidor i espero que això li sigui útil a l’institut per seguir millorant.
Finalment m’agradaria recomanar-vos que visiteu Finlandia ja que és un país culturalment ric, amb molta naturalesa i amb una societat oberta i respectuosa.
Vull agrair a la Gemma Sepúlveda i a la Jèssica Canalda de la Fundació BCN FP per la gran organització i el seu acompanyament proper en aquest viatge. També vull donar les gràcies a l’institut i al departament d’educació per permetrem aquesta formació.
- Detall d’una obra d’art. Autor Ida Ramtala, Jonne Karonen i Taija Nieminen.
- Classe del cicle d’artesania del metall
- Classe del cicle de tècnic de laboratori
- Panoràmica de Helsinki
- Fotografia de les participants Erasmus + amb el fons de l’edifici principal d’Omnia.